WELCOME

Η επιστροφή στην Αρκαδία, στην αγκαλιά της φύσης που γαληνεύει και ισορροπεί, δεν είναι μια νεφελώδης αποστροφή των ουτοπιστών, αλλά μια αναγκαία στροφή, ένα καταφύγιο ελεύθερης ανάσας.

Μαρία Χάλκου Print

Βιογραφικό

Η Μαρία Χάλκου, αριστούχος απόφοιτος της Ελληνογαλλικής Σχολής Jeanne d' Arc είναι πτυχιούχος του Μαθηματικού τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού  Πανεπιστημίου Αθηνών  (Ε.Κ.Π.Α.) και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στη «Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών» του ιδίου τμήματος, με τριετή μετεκπαίδευση στην Παλαιογραφία στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος (Μ.Ι.Ε.Τ.).

Το 2004 έγινε ομόφωνα αριστούχος διδάκτωρ του Μαθηματικού Τμήματος του Ε.Κ.Π.Α. με θέμα διδακτορικής διατριβής: «Μελέτη του μαθηματικού περιεχομένου του Βιενναίου Ελληνικού  φιλολογικού κώδικα 65 του 15ου αι., εισαγωγή, μεταγραφή, μαθηματικά σχόλια».  

Από το 1976-1980 εργάστηκε ως καθηγήτρια Μαθηματικών μόνιμο στέλεχος φροντιστηρίου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Πειραιά, και από το 1980 έως σήμερα είναι μόνιμη εκπαιδευτικός Δημοσίου Λυκείου.  

Διετέλεσε μέλος της συγγραφικής ομάδας του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε) του ΥΠ.Ε.Π.Θ., και συγγραφέας (σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας) των 8 σχολικών βιβλίων αξιολόγησης των μαθητών του Λυκείου στα Μαθηματικά (1998- 2000).

Πραγματοποίησε εισηγήσεις επιμόρφωσης εκπαιδευτικών σε Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα (Π.Ε.Κ.) (1998-2000). Επίσης συμμετείχε σε ερευνητικές ομάδες του Ο.Ο.Σ.Α. του ΥΠ.Ε.Π.Θ. για τον "προσδιορισμό των συνθηκών μάθησης στα σχολεία", και στο διεθνές πρόγραμμα PISA για τον "προσδιορισμό του γνωστικού επιπέδου μαθητών στα μαθηματικά και τη φυσική" (2000).

Διετέλεσε μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου για την "αξιολόγηση σχολικής μονάδας" που διοργάνωσε το Κ.Ε.Ε. σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο (2000).

Συμμετείχε με ανακοινώσεις  σε ικανό αριθμό επιστημονικών Συνεδρίων οργανωμένων από αναγνωρισμένους φορείς (Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία,  Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Κρήτης, Ιονίου Πανεπιστημίου,  Κ.Ε.Ε. του ΥΠΕΠΘ). Συμμετείχε με ανακοινώσεις στο Διεθνές Συνέδριο Μαθηματικών "ΜΑSSEE" στο Μπόροβετς (2003), και στο Διεθνές Συνέδριο "SEEDI" στην Οχρίδα (2005).

Άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε ξένα επιστημονικά περιοδικά και σε επιστημονικά περιοδικά, τόσο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, όσο και της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Είναι συγγραφέας των βιβλίων:
1) Τα Μαθηματικά στο Βυζάντιο, Λογιστική, εκδ. Επικαιρότητα, Αθήνα 2006 (ISBN 960-205-497-2),    και
2) Τα προβλήματα της Γεωμετρίας στο Βυζάντιο, Γεωδαισία, εκδ. Επικαιρότητα, Αθήνα 2006 (ISBN 960- 250- 498- 0). 
3) Σχετικά με το βιβλίο- διδακτορική διατριβή με τίτλο:"Μελέτη του μαθηματικού περιεχομένου του Βιενναίου Ελληνικού φιλολογικού κώδικα 65 του 15ου αιώνα".

Η Μαρία Χάλκου στη διδακτορική της διατριβή ανέλαβε τη μελέτη του μαθηματικού περιεχομένου του Βιενναίου Ελληνικού φιλολογικού κώδικα 65, ενός χειρογράφου το οποίο βρίσκεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Αυστρίας, ύστερα από κοινή πρόταση Καθηγητών του Πανεπιστημίου των Αθηνών και του Βερολίνου. Μέσα από αυτό το μοναδικό ογκώδες και πυκνογραμμένο Βυζαντινό χειρόγραφο του 15ου αιώνα, που η ίδια αποκρυπτογράφησε, άντλησε και κατέγραψε πολύτιμες ιστορικές πληροφορίες σχετικά με τα Μαθηματικά κατά τους Βυζαντινούς χρόνους. Στη διατριβή της που είναι έργο-πηγή περιγράφει και σχολιάζει όλες τις θεματικές ενότητες του Βυζαντινού χειρογράφου, παρουσιάζει τις τότε μεθόδους διδασκαλίας, και ερευνά την προέλευσή τους από την αρχαιότητα καθώς και την εξέλιξή τους έως σήμερα. Η πραγματοποιηθείσα από τη συγγραφέα σύγκριση των μεθόδων επίλυσης προβλημάτων του χειρογράφου με αυτές που χρησιμοποιούμε σήμερα  στη διδασκαλία παρομοίων θεμάτων, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκτός των άλλων, βοηθά όπως είναι αναμενόμενο και στην εκτίμηση της διαχρονικότητας των διδακτικών μαθηματικών μεθόδων.  Τα στοιχεία που περιέχονται σε αυτή τη διατριβή είναι μοναδικά και χρήσιμα για κάθε μελετητή της ιστορίας των Μαθηματικών και όχι μόνο, αφού αφορούν και σε συγκεκριμένα προβλήματα του εμπορίου, των συναλλαγών, της αργυροχρυσοχοας, και άλλων τομέων της καθημερινής ζωής των Βυζαντινών.

Από τη γενική παρουσίαση των συμπερασμάτων αυτής της μελέτης έγινε φανερό, ότι ο μαθηματικός σχολιασμός των προβλημάτων του χειρογράφου άνοιξε πολλά θέματα για περαιτέρω συζήτηση σχετικά με τις επιστημονικές γνώσεις και τις διδακτικές μεθόδους των Βυζαντινών μαθηματικών. Είναι ευνόητο δε, ότι δεν θα ήταν δυνατόν να μελετηθούν και να αξιολογηθούν όλα αυτά στα πλαίσια αυτής της διδακτορικής διατριβής. Γι' αυτόν τον λόγο η Μαρία Χάλκου συνεχίζει τις έρευνές της ελπίζοντας ότι συμβάλλει κατά το δυνατόν ουσιαστικά προς την ορθή κατεύθυνση για την αντικειμενική αποτίμηση της προσφοράς των Βυζαντινών μαθηματικών στην εξέλιξη της μαθηματικής επιστήμης.

Arcadians

 
© 2024 Arcadians
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.